"g.o.p. Alimentatie"

 

Ce e bine sa stiti?

Când vine vorba despre alimentaţie şi mai ales despre diete şi idei pentru a elimina surplusul de kilograme, imaginaţia umană întrece limitele născocind tot felul de mituri care, surprinzător, au la bază o explicaţie care la o prima abordare chiar pare să fie rea. Insă... nu e chiar aşa, vom putea noi constata după o analiză mai atentnă a acestor mituri.

Insuccesul miturilor alimentare nu constă numai în gradul lor de adevar, ci şi în faptul că nu se potrivesc, în general, indivizilor care apelează la ele. Stim foarte bine (sau aflăm) că o die cât mai bună va fi obligatoriu una personală, ci nu "cea pe care o ţine şi vecina". Corpul ne transmite multe mesaje, ne cere tot ceea ce are nevoie, trebuie doar să invăţăm să îl înţelegem şi să facem diferenţa între pofte şi nevoi nutriţionale.

Să trecem la subiect. Am extras mai jos cele mai crezute mituri despre alimente şi iată-le:

Painea ingrasa

Painea face parte din primele alimente eliminate dintr-o dieta. Din pacate acest pas este o greseala. Painea contine multi carbohidrati importanti pentru organismul nostru, insa efectele de ingrasare constau in incorecta asociere a painii cu restul alimentelor. Nu este bine sa mancati grasimi (prajeli spre exemplu, mezeluri grase, sunca grasa) cu paine, ori paine cu cartofi prajiti (cartofii au de asemenea un continut foarte mare de carbohidrati, astfel ca nu veti avea o masa variata in nutrienti) etc. Branzeturile, ceaiul, laptele, ouale fierte (nu prajite), mierea sunt alimente ce se potrivesc spre exemplu unui mic dejun sanatos. Insa ceva de adaugat: painea este buna atunci cand este consumata in cantitati normale (maxim o piane pe zi).

Grepfrutul slabeste

Acest mit a fost fondat pe principiul ca acidul citric continut de acest fruct (in cantitatri mai mari fata de restul citricelor) ar topi depozitele grase. Din pacate insa acidul citric nu va interfera niciodata direct cu grasimile sau celulele adipoase in incercarea de a "le convinge" sa mobilizeze grasimile intracelulalre. Citricele sunt benefice prin continutul de vitamine, mai ales vitamina C, implicata in multe procese metabolice. Insa aceste beneficii nu pot garanta eliminarea surplusului de kilograme. Vestita dieta cu grepfrut s-a dovedit a functiona mai mult prin efect placebo.

Nu manca dupa ora 17

Daca mananci dupa aceasta ora sau seara organismul va asimila tot si nu vei scapa de suplusul de kilograme. Ba chiar daca mananci seara nu vei dormi bine sau vei avea cosmaruri. Aceste doua afirmatii sunt mituri, nu le credeti. Indiferent daca mancam seara sau nu, organismul asimileaza in aceeasi masura o masa, indiferent de ora. Daca sariti insa peste masa de seara si peste cea de dimineata (cum majoritatea persoanelor obisnuiesc) veti ajunge sa aveti o masa pe zi, maxim doua. Organismul intelege ca se afla in situatia ce se cheama "pericol de infometare" si va depozita cat mai mult din tot ceea ce asimileaza, va micsora metabolismul bazal si, in final, cu una sau doua mese pe zi veti constata cum greutatea creste vazand cu ochii. Sa revenim la a doua afirmatie. Daca mananci seara poti dormi foarte linistit, fara sa ai cosmaruri, cu conditia sa tii cont de ceea ce mananci si cat mananci. Este evident ca, de vei consuma la cina alimente care se digera greu, cu continut mare in grasimi si proteine (fripturi, mancaruri sofisticate etc.) stomacul va fi ocupat cu digestia si nu iti va asigura un somn linistit. Insa, daca la cina consumati alimente si bauturi cu rol calmant si inductor de somn nu veti avea probleme expuse de mit.

Pestele si uleiul de masline scad colesterolul

Aceste alimente au roluri benefice asupra organismului si intr-adevar scad colesterolul prin continutul lor de acizi grasi nesaturati. Insa nu sunt singurele alimente cu astfel de roluri, spre exemplu si uleiul de floarea soarelui, de porumb, de soia au acelasi efect hipocolesterolemiant si contin unele substante in plus fata de uleiul de masline si peste utile in procesele de crestere si de regenerare celulara.

Grasimile vegetale nu sunt daunatoare

Teoretic este foarte adevarat ca grasimile vegetale nu sunt daunatoare organimului asa cum sunt cele animale. Insa, daca luam in calcul procedeele de obtinere a unor produse grase de origine vegetala putem afirma ca si aceste grasimi sunt daunatoare. Spre exemplu unele uleiuri obtinute industrial sunt ultra rafinate (de palmier, de cocos, chiar si uleiul de masline) si in locul acizilor grasi nesaturati pe care ii contin grasimile vegetale aceste uleiuri ajung sa aiba in continut acizi grasi saturati, cu aceleasi efecte daunatoare privind colesterolul si sistemul cardio-vascular. Cam asa stau lucrurile si in cazul unor margarine care sunt obtinute din grasimi vegetale.

Zaharina si indulcitorii artificiali slabesc

Cred ca acest subiect a fost discutat si in alte articole. Zaharina si inlocuitorii de zahar sunt optiuni sanatoase pentru persoanele care sufera de anumit boli, spre exemplu diabet. In rest beneficiile zaharurilor artificiale sunt mai mult un mit. Daca ingerati inlocuitorii de zahar care au totusi un gust dulce, organismul intelege ca va avea parte de zahar pe care urmeaza sa il absoarba la nivel intestinal. Astfel se pregateste pentru glucide, secretand o cantitate mare de insulina. Din pacate zaharul nu ajunge (a fost "pacalit") iar insulina va actiona in sens invers scopului de a slabi, adica va favoriza cresterea depozitelor adipoase.

Morcovii imbunatatesc vederea

Daca nu vedeti bine nu inseamna ca veti consuma kilograme de morcovi pe zi pentru a creste acuitatea vizuala. Uneori disfunctiile vizuale se datoreaza lipsei de vitamina A care este continuta in concentratii mari in morcovi si afine. Insa in majoritatea disfunctiilor vizuale este vorba despre o patologie oculara, care nu se va trata printr-un aport crescut de vitamina A, ci prin tratamentul specific acelei afectiuni.

Sunt alimente care ingrasa si alimente care slabesc

In afara de apa si poate cateva exceptii toate alimentele contin calorii, deci au potential pentru dezvoltarea depozitelor adipoase. Trebuie eliminate doar acele alimente care favorizeaza cel mai mult depozitarea de substante grase (grasimi, alimente foarte calorice cum ar fi alunele,toxice pentru organism etc.) si vatrebui sa va formati un regim alimentar sanatos.

Bauturile "light" nu ingrasa

Dupa explicatia oferita cu privire la indulcitorii artificiali veti putea concluziona deja ca bauturile Light, care contin indulcitori artificiali, vor avea efectele enumerate mai sus.

Ceaiurile de slabire

Peste tot am vazut in vitrine aceste ceaiuri care ar avea ca efect eliminarea surplusului de kilograme. Din pacate mai mult de cateva kilograme nu veti elimina. Majoritatea acestor ceaiuri contin substante laxative, astfel ca va grabeste tranzitul intestinal si mai putini nutrienti vor fi absorbiti de organism. Astfel ca, la inceput, organismul va lua din propriile depozite pentru a va mentine ritmul de viata. Din pacate toate acestea nu dureaza decat cateva zile, dupa care organismul, neavand suficienti nutrieni, se va "simti" la fel de amenintat ca intr-o perioada de infometare. In felul acesta se va modifica metabolismul bazal si depozitele adipoase incep din nou sa fie "aprovizionate" ca masura pentru posibilele "zile negre".

 
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one